Ekonomi

Berlin, AB ile Çin’in “elektrikli otomobillerde anlaşmasını” umuyor

Alman Hükümeti Sözcü Yardımcısı Wolfgang Büchner, Berlin’de hükümetin olağan basın toplantısında AB’nin Çin’e yönelik yeni gümrük vergilerine ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Gelecek haftalarda AB ile Çin arasında yapılacak görüşmelerin elektrikli otomobillerin ticareti konusunda olası bir çatışmayı önleyebileceğine işaret eden Büchner, “4 Temmuz’a kadar hala biraz zaman var. Alman hükümeti olarak dostane bir çözüme ulaşılmasını çok arzu ediyoruz. Ancak Çin tarafında ciddi bir harekete ihtiyaç olduğu da açıktır.” ifadesini kullandı.

Almanya Ekonomi ve İklimi Koruma Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada da AB’nin Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kurallarına uygun bir çözüm bulması gerektiği belirtildi.

Almanya Ekonomi ve İklimi Koruma Bakanı Robert Habeck’in gelecek hafta Çin’i ziyaret edeceği aktarılan açıklamada, Habeck’in Çin ile tarife müzakerelerine doğrudan dahil olmayacağı ancak Çinli yetkililerle yapacağı görüşmelerde daha adil ticaret koşullarını konuşacağı aktarıldı.

Almanya Ulaştırma Bakanı Volker Wissing, AB Komisyonunu Çin tarafını tam olarak neyle suçladığını açıkça belirtmemekle eleştirerek, AB’nin yaklaşımını son derece tartışmalı bulduğunu kaydetti. Wissing, “Dünya çapındaki ticaret ortaklarımızla iyileştirilmesi gerektiğini düşündüğümüz konuları tartışmamızı ve piyasaların açık kalmasını, rekabetin olmasını sağlamak için çalışmamızı öneriyorum.” dedi.

Alman otomobil üreticileri AB’nin vergisine tepkili

AB’den, 12 Haziran’da yapılan açıklamada, Çin’de üretilen elektrikli otomobillerin Birlik üyesi ülkelere ithalatında 4 Temmuz’dan itibaren yüzde 38,1’e varan oranlarda ilave vergi getirilmesinin planlandığı duyurulmuştu.

Alman otomobil üreticileri söz konusu karara Çin’in olası misillemesinin işlerini olumsuz etkileyeceğinden endişe duyarak, sert tepki göstermişti.

Alman basınında yer alan haberlerde Almanya’nın söz konusu ilave gümrük vergilerinin yürürlüğe girmesini engellemek ya da en azından yumuşatmak istediği belirtildi.

Öte yandan satışlarının neredeyse üçte birini Çin’den gerçekleştiren Alman otomobil üreticileri Mercedes, BMW Group ve VW Group ile iştirakleri Audi ve Porsche, Çin’de yaklaşık her 3 otomobilden birini satarken, gelirlerinin yüzde 30’dan fazlasını bu ülkeden elde ediyor.

Bu arada, AB Komisyonunun Çinli üreticilere karşı açtığı anti-damping davasını, öncelikle Avrupa’da çok iş yapan ancak Çin’de çok az pazar payı olan Fransız otomobil endüstrisi tarafından teşvik edildiğini dile getiren Alman otomobil endüstrisindeki çevreler, Çin ile bir ticaret çatışması durumunda kaybedilecek çok şey olduğunu değerlendiriyor.

Öte yandan, Çin Komünist Partisinin (ÇKP) yayın organı Global Times’ın haberine göre Çinli şirketler AB’den ithal edilen domuz eti için anti-damping soruşturması açılmasını talep etti.

Çin 2023’te 6 milyar dolar değerinde et ve sakatat dahil domuz ürünleri ithal ederken bunların yarısından fazlası AB tarafından karşılandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu